Direktlänk till inlägg 30 januari 2014
Under Tarja Alatalos föreläsning (140124), Från krumelurer till skrivflyt, fick jag mig en tankeställare. Alatalo påpekade vikten i att eleverna lär sig skriva bokstäverna på ett korrekt sätt. Detta för att det då blir lättare för eleverna att lära sig fler bokstäver eftersom att bokstaven n kan vara en fortsättning av bokstaven r och så vidare. Men då slog det mig, det är av största vikt som pedagogen måste använda sig av korrekta bokstäver för att eleverna ska se hur det ser ut.
Självklart kan jag skriva fina, ordentliga bokstäver men det känns som om att jag måste anstränga mig för att skriva på detta sätt.
På min fritid brukar jag vikariera på en skola här i Älvdalen och varje gång jag skriver något på tavlan ser det väldigt slarvigt och ojämnt ut. Nog för att jag oftast har en klass fem, men jag vill ändå utveckla mitt tavelskrivande för att föregå med ett gott exempel när det gäller skrivande för eleverna.
Min handledare på skolan har berättat för mig att när hon utbildade sig till lärare så läste de en kurs inom detta, vilket även jag känner att jag skulle behöva. Eftersom att barnen jag kommer ha som färdigutbildad är väldigt små känns det som att de kommer skriva mer som jag gör än vad jag säger.
Samtidigt känner jag att övning ger färdighet. Nu i början ska jag verkligen anstränga mig för att skriva ordentliga bokstäver på tavlan, har jag ansträngt mig kommer det troligtvis att komma på automatik senare.
Den första delen av denna svenskakurs lider nu mot sitt slut. Denna delkurs har innehållit mycket information, mycket ny kunskap att ta in på relativt kort tid. Jag känner verkligen att jag fått en bredare och större kunskap när det gäller analyserin...
Igår såg jag den inspelade versionen av föreläsning tre. Catharina lyckades väcka många intressanta frågor hos mig som jag tidigare aldrig tänkt på, en sak fastnade jag riktigt ordentligt för. Jag slarvar fruktansvärt mycket när jag ska skriva de/dem...
Oj, vad härligt det var att vara ute på skolan igen! Jag hade till uppgift att observera två elever som kommit olika långt i sin skrivutveckling, intervjua dem och samla in skrivet material. Det som var så härligt med denna uppgift var att jag såg ...
Då var den första inlämningen i denna kurs avklarad! Uppgiften var att skriva fem viktiga ståndpunkter som gynnar elevernas skrivutveckling. Dessa fem ståndpunkter skulle begränsas till en A4- sida men min första tanke var, hur ska jag lyckas skriva ...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|||
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
|||
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
|||
27 | 28 |
29 |
30 | 31 |
|||||
|