Direktlänk till inlägg 15 februari 2014
Igår såg jag den inspelade versionen av föreläsning tre. Catharina lyckades väcka många intressanta frågor hos mig som jag tidigare aldrig tänkt på, en sak fastnade jag riktigt ordentligt för. Jag slarvar fruktansvärt mycket när jag ska skriva de/dem! Främst när jag skriver sms med kompisar, då skulle jag aldrig använda mig av ordet dem utan skriver alltid dom. Varje gång jag skriver en inlämningsuppgift och ska använda mig av dem måste jag tänka till en extra gång, de kommer automatiskt men dem har jag svårare för.
Under föreläsningen insåg jag vikten i att lära eleverna de och dem ordentligt så tidigt som möjligt för att underlätta för dem i framtiden. Helt ärligt så minns jag ingen grundligare genomgång av detta i min tidigare skolgång utan snarare på högstadiet men mitt tycke är att få in det betydligt tidigare ön så.
Den första delen av denna svenskakurs lider nu mot sitt slut. Denna delkurs har innehållit mycket information, mycket ny kunskap att ta in på relativt kort tid. Jag känner verkligen att jag fått en bredare och större kunskap när det gäller analyserin...
Oj, vad härligt det var att vara ute på skolan igen! Jag hade till uppgift att observera två elever som kommit olika långt i sin skrivutveckling, intervjua dem och samla in skrivet material. Det som var så härligt med denna uppgift var att jag såg ...
Då var den första inlämningen i denna kurs avklarad! Uppgiften var att skriva fem viktiga ståndpunkter som gynnar elevernas skrivutveckling. Dessa fem ståndpunkter skulle begränsas till en A4- sida men min första tanke var, hur ska jag lyckas skriva ...
Under Tarja Alatalos föreläsning (140124), Från krumelurer till skrivflyt, fick jag mig en tankeställare. Alatalo påpekade vikten i att eleverna lär sig skriva bokstäverna på ett korrekt sätt. Detta för att det då blir lättare för eleverna att lära s...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
||||||||
3 |
4 | 5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|||
10 |
11 |
12 |
13 |
14 | 15 | 16 |
|||
17 |
18 |
19 | 20 |
21 |
22 |
23 |
|||
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
|||||
|