Direktlänk till inlägg 19 februari 2014
Den första delen av denna svenskakurs lider nu mot sitt slut. Denna delkurs har innehållit mycket information, mycket ny kunskap att ta in på relativt kort tid. Jag känner verkligen att jag fått en bredare och större kunskap när det gäller analysering av elevers skriv- och läs-utveckling. Inför kursen gick jag troligtvis in med något slags tunnelseende, jag trodde att det till största del var stavning och meningsuppbyggnad som jag skulle fokusera på vid analysering av elevtexter. Nu i efterhand har jag fått en inblick i hur brett skrivning egentligen är, att en elev ska kunna utvecklas innefattar så många olika saker. Beroende på vad syftet med den skriva texten är bör analyseringen rikta in sig på just de målen, vilket kanske inte alltid handlar om att stava korrekt.
Jag känner dock att jag är långt ifrån full lärd, jag vill lära mig mycket mer inom detta ämne! Det är synd att kursen slutar här men jag är övertygad att denna nyvunna kunskap kommer att utvecklas under alla kommande kurser.
Igår såg jag den inspelade versionen av föreläsning tre. Catharina lyckades väcka många intressanta frågor hos mig som jag tidigare aldrig tänkt på, en sak fastnade jag riktigt ordentligt för. Jag slarvar fruktansvärt mycket när jag ska skriva de/dem...
Oj, vad härligt det var att vara ute på skolan igen! Jag hade till uppgift att observera två elever som kommit olika långt i sin skrivutveckling, intervjua dem och samla in skrivet material. Det som var så härligt med denna uppgift var att jag såg ...
Då var den första inlämningen i denna kurs avklarad! Uppgiften var att skriva fem viktiga ståndpunkter som gynnar elevernas skrivutveckling. Dessa fem ståndpunkter skulle begränsas till en A4- sida men min första tanke var, hur ska jag lyckas skriva ...
Under Tarja Alatalos föreläsning (140124), Från krumelurer till skrivflyt, fick jag mig en tankeställare. Alatalo påpekade vikten i att eleverna lär sig skriva bokstäverna på ett korrekt sätt. Detta för att det då blir lättare för eleverna att lära s...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
||||||||
3 |
4 | 5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|||
10 |
11 |
12 |
13 |
14 | 15 | 16 |
|||
17 |
18 |
19 | 20 |
21 |
22 |
23 |
|||
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
|||||
|